Heb je binnenkort een afspraak bij de tandarts, mondhygiënist, orthodontist of andere mondzorgverlener? Meestal kan die gewoon doorgaan.

Mondzorg mogelijk voor iedereen

Mondzorg blijft op de gebruikelijke manier mogelijk. Iedereen, dus ook kinderen, kwetsbare ouderen, gevaccineerde én ongevaccineerde mensen, kunnen daarom hun afspraak bij de mondzorgpraktijk gewoon door laten gaan.

Houd je aan de basisregels

Wel gelden er 5 basisregels in de praktijk om ervoor te zorgen dat je bezoek veilig verloopt:

1. Beantwoord gezondheidsvragen eerlijk

De gezondheidsvragen blijven belangrijk. Beantwoord die vragen dus altijd eerlijk, voor je eigen veiligheid én die van anderen. De vragen gelden voor alle leeftijden. Indien nodig kan je mondzorgverlener besluiten je op een later moment te behandelen.

2. Stel bij coronaklachten je afspraak uit

Voel jij of je kind zich niet lekker of heb je een positieve zelftest? Zeg je afspraak dan op tijd af en laat je testen bij de GGD. Mocht je positief testen en kan je behandeling echt niet wachten? Dan zal je mondzorgverlener je instructies geven hoe je verder kan worden geholpen.

3. Trek bij twijfel aan de bel

Twijfel je of jouw afspraak wel of niet door kan gaan? Neem dan voordat je naar je mondzorgverlener gaat contact op met de praktijk. De medewerkers staan voor je klaar om je vakkundig en veilig te helpen.

4. Kom alleen en niet te vroeg

Kom het liefst alleen naar je afspraak en verblijf zo kort mogelijk in de wachtkamer. Zorg dat je op tijd bent, maar kom ook niet te vroeg.

5. Draag een medisch mondkapje en houd afstand

Desinfecteer bij binnenkomst je handen. In de mondzorgpraktijk houdt iedereen afstand van elkaar en is het dragen van een medisch mondkapje van minimaal type II voor mensen vanaf 13 jaar de norm. Zorg dat het mondkapje de neus, mond en kin bedekt. En laat handen schudden achterwege.

Verzorg je mond ook zelf goed

Blijf vooral ook zelf je mond goed verzorgen: 2 keer per dag 2 minuten poetsen met een fluoridetandpasta en dagelijks goed tussen je tanden en kiezen rageren of stokeren. En probeer regelmatig je wangen en mond te ontspannen, zodat de kans op klemmen of knarsen kleiner is. Loop zeker niet te lang door met klachten als bloedend tandvlees, want dat kan bijvoorbeeld duiden op een ontsteking.