31 maart 2020

Het coronavirus (COVID-19) krijgt meer en meer grip op het dagelijks leven. Het bezoek aan de tandarts, mondhygiënist of orthodontist is nu alleen mogelijk bij zeer ernstige pijnklachten.

Praktijken verlenen alleen nog zorg bij spoedgevallen
De overheid geeft aan dat we minimaal 1,5 meter afstand van elkaar moeten bewaren en werken in contactberoepen niet mogelijk is. Om die maatschappelijke reden behandelen mondzorgverleners tot 6 april alleen spoedeisende klachten. Dat vinden mondzorgverleners ook jammer, want ze doen natuurlijk niets liever dan jouw gebit in optimale conditie te houden.

Hoe zit het met de veiligheid?
Je mondzorgverlener zit bovenop je lip. Met een mondkapje en dankzij een doordacht hygiënebeleid zijn mondzorgteams altijd al gewend om heel veilig te werken. Nu en ook in de toekomst. Momenteel zijn er echter veel minder mondkapjes beschikbaar; die bewaren ze graag voor mensen die ernstige pijn hebben. Wist je trouwens dat in normale tijden alle mondzorgverleners in Nederland samen 1 miljoen mondkapjes per week gebruiken?

Wat is een spoedgeval?
Als je plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond of door een ongeval een tand breekt of verliest, spreken we van een spoedgeval. Ook als je beugel ineens ernstige klachten geeft. Bel dan altijd eerst de tandarts of orthodontist voor overleg.

Veel tips en adviezen zijn op praktijkwebsites te vinden
Veel orthodontisten geven op hun website ook tips hoe je zelf bepaalde problemen kunt oplossen. Bijvoorbeeld een prikkende of scherpe draad. Heb je een ander probleem, bijvoorbeeld een los slotje of pijn, dan kun je daar ook lezen wat je moet doen.

Wat als er een stukje tand afbreekt of een vulling loszit?
Dat is heel vervelend natuurijk, vooral omdat het scherp kan aanvoelen voor je tong. Maar het is geen spoedgeval. Bel, mail of app je tandarts om te overleggen wat je moet doen. Kijk op de praktijkwebsite voor de eventueel gewijzigde openingstijden.

En als je plotseling enorme kiespijn krijgt?
Begin met het innemen van pijnstillende middelen en bel het liefst ’s morgens vroeg direct de tandarts. Als je geen of milde verkoudheidsklachten hebt, zal de tandarts je in de eigen praktijk behandelen. Mocht je wel verkoudheidsklachten en koorts hebben of (mogelijk) besmet zijn met het coronavirus, zeg dat dan eerlijk.

Mondzorgpraktijken zijn telefonisch bereikbaar
De tandarts, mondhygiënist of de orthodontist zijn gewoon bereikbaar voor al je vragen. Wel dien je rekening te houden met gewijzigde openingstijden. Mondzorgpraktijken geven die aan op de praktijkwebsites.

Hoe kan ik zelf kiespijn voorkomen?
Nu de mondhygiënist, preventie-assistent of tandarts je niet persoonlijk kan begeleiden bij je mondverzorging is het in ieder geval zaak om niet meer dan 7 eet- en/of drinkmomenten te hebben op een dag. En dat is best lastig als je de hele dag thuis zit te werken of te leren! Maar dat is echt belangrijk om je mond en gebit gezond te houden.

Blijf je gebit goed verzorgen
Verder twee keer per dag poetsen met een fluoride-tandpasta, twee minuten lang. En vergeet niet één keer per dag de ruimten tussen je tanden en kiezen schoon te maken met een stoker of ragertje.

Goede handhygiëne blijft van belang
Omdat het virus van mens tot mens overdraagbaar is, gelden de volgende simpele regels. Vermijd zo veel mogelijk sociale contacten en houd anders minimaal 1,5 meter afstand van elkaar. En, weet je nog:

1. Schud geen handen

2. Was je handen regelmatig met zeep; ook goed tussen je vingers. Reinigen met desinfecterende gel is ook prima

3. Raak je ogen, mond en neus zo min mogelijk aan

4. Nies of hoest in je elleboog of gebruik papieren zakdoekjes en gooi die direct daarna weg

De meest recente informatie over het coronavirus staat op de site van het RIVM en van de Rijksoverheid. Met vragen over het coronavirus kan iedereen ook terecht bij het publieksinformatienummer 0800-1351.