Coronavirus: kun je nog gewoon naar de tandarts?

21 april 2020

Foto van Coronavirus: kun je nog gewoon naar de tandarts?

Mondzorgpraktijken hebben de afgelopen maand hun dienstverlening aangepast: ze waren gewoon open, maar door het coronavirus (COVID-19) konden er minder behandelingen worden gedaan. Waarschijnlijk ben jij ook gebeld door je tandarts, mondhygiënist of orthodontist om je afspraak te verzetten. Of door de prothetist om te vragen hoe het met je nieuwe kunstgebit gaat.

Heb je een probleem in je mond?

Heb je kiespijn of voel je iets in je mond? Blijf er niet mee doorlopen, maar bel gewoon op. Doe dat bij pijn wel meteen ’s morgens vroeg. Zo heb je de grootste kans dat je dezelfde dag nog kan worden geholpen. Mondzorgverleners blijven zich inzetten om jouw gebit in goede conditie te houden. En dat kan natuurlijk ook via de telefoon of social mediakanalen.

Kunnen alle behandelingen weer worden uitgevoerd?

Het advies om zoveel mogelijk thuis te blijven, geldt nog steeds. Daarom verlenen de meeste mondzorgverleners momenteel alleen spoedhulp. Maar je kan ook geholpen worden als je bijvoorbeeld last hebt van een scherp randje, omdat je vulling kapot is gegaan.

Hoe zit het met de veiligheid?

Mondzorgpraktijken voldeden altijd al aan de hoogste hygiënestandaarden: mondkapjes gebruiken, handen desinfecteren en het schoonmaken van instrumenten zit in de natuur van mondzorgverleners. Weet je dat er in de mondzorg normaal gesproken bijna 1 miljoen mondkapjes per week worden gebruikt? Maar omdat die nog steeds op andere plekken binnen de zorg harder nodig zijn, blijft de dienstverlening momenteel aangepast.

Gaan er dingen veranderen?

Ook de mondzorgpraktijken bereiden zich voor op het nieuwe normaal: even aanwaaien voor het maken van een afspraak is er niet meer bij. Je zult eerst moeten bellen en dan volgt er een aantal gezondheidsvragen. Een overvolle wachtkamer is door de 1,5 meter afstand-regel verleden tijd. En waarschijnlijk hoef je de deur van de behandelkamer niet meer zelf open en dicht te doen. In de behandelkamer geldt de 1,5 meter afstand-regel overigens niet: de mondzorgverlener en assistent zitten zoals gewoonlijk boven op je lip.

Wat als je verkouden bent of koorts hebt?

In het nieuwe normaal blijf je dan thuis. Bel je afspraak af en neem weer contact op als je minimaal 24 uur klachtenvrij bent. Heb je pijn in je mond? Bel gewoon je eigen tandarts. Er is een landelijk netwerk opgezet van tandartsen die zelfs coronapatiënten veilig kunnen behandelen. Dus iedereen met pijnklachten wordt geholpen.

Hoe kan je zelf kiespijn voorkomen?

Nu de mondhygiënist, preventie-assistent of tandarts je niet persoonlijk kan begeleiden bij je mondverzorging is het in ieder geval zaak om niet meer dan 7 eet- en/of drinkmomenten op een dag te hebben. En dat is best lastig als je de hele dag thuis zit te werken of te leren! Maar dat is echt belangrijk om je mond en gebit gezond te houden.

Blijf je gebit goed verzorgen

Verder twee keer per dag poetsen met een fluoride-tandpasta, twee minuten lang. En vergeet niet één keer per dag de ruimten tussen je tanden en kiezen schoon te maken met een stoker. Als je het advies hebt gehad om te flossen of ragen, doe je dat natuurlijk.

Afstand houden blijft van belang

Vermijd zo veel mogelijk sociale contacten en houd anders minimaal 1,5 meter afstand van elkaar. En, pas je die andere simpele regels nog toe?

1. Schud geen handen

2. Was je handen regelmatig met zeep; ook goed tussen je vingers. Reinigen met desinfecterende gel is ook prima

3. Raak je ogen, mond en neus zo min mogelijk aan

4. Nies of hoest in je elleboog of gebruik papieren zakdoekjes en gooi die direct daarna weg

De meest recente informatie over het coronavirus staat op de site van het RIVM en van de Rijksoverheid. Met vragen over het coronavirus kan iedereen ook terecht bij het publieksinformatienummer 0800-1351.