Coronavirus: kun je gewoon naar de tandarts?

18 maart 2020

Foto van Coronavirus: kun je gewoon naar de tandarts?

Het coronavirus (COVID-19) krijgt meer en meer impact op het dagelijks leven, dus ook een bezoekje aan de tandarts, mondhygiënist of orthodontist is vanaf nu geen vanzelfsprekendheid meer.

Praktijken verlenen alleen nog zorg bij spoedgevallen

Alle mondzorgverleners is geadviseerd om tot 6 april aanstaande alleen nog spoedeisende klachten te behandelen. Zoals bekend is het op dit moment van het grootste belang om sociale contacten zoveel mogelijk te beperken en daarmee de verspreiding van het virus af te remmen. Daarom kan een afspraak voor bijvoorbeeld controle, tandsteen verwijderen, het vullen van een gaatje of je intake of controle bij de orthodontist wel even wachten.

Wat is een spoedgeval?

Als je plotseling last krijgt van pijn, een ontsteking of zwelling in je mond of door een ongeval een tand breekt of verliest, noemen we dat een spoedgeval. Ook als je beugel ineens ernstige klachten geeft, spreken we van een spoedgeval. Bel dan altijd eerst de tandarts of orthodontist voor overleg, ook als je verkoudheidsklachten hebt of (mogelijk) besmet bent met het coronavirus.

Mondzorgpraktijken zijn telefonisch bereikbaar

In de periode tot 6 april zijn de tandarts, mondhygiënist of de orthodontist gewoon bereikbaar voor al je vragen. Wel dien je rekening te houden met gewijzigde openingstijden.

Mijn tandarts, mondhygiënist of orthodontist werkt wel

Er is alleen een advies gegeven aan mondzorgverleners om de zorg te beperken. Het kan dus zijn dat jouw mondzorgverlener gewoon kan doorwerken.

Goede handhygiëne blijft van belang

Omdat het virus van mens tot mens overdraagbaar is, gelden de volgende simpele regels:

1. Schud geen handen

2. Was je handen regelmatig met zeep; ook goed tussen je vingers. Reinigen met desinfecterende gel is ook prima

3. Raak je ogen, mond en neus zo min mogelijk aan

4. Nies of hoest in je elleboog of gebruik papieren zakdoekjes en gooi die direct daarna weg

De meest recente informatie over het coronavirus staat op de site van het RIVM en van de Rijksoverheid. Met vragen over het coronavirus kan iedereen ook terecht bij het publieksinformatienummer 0800-1351.